Co tě motivuje pří učení jazyka?

Při učení se jazyka nám může s motivací pomoci ledasco. Nikdy by mě ale nenapadlo, co jsem letos zažila při lekcích japonštiny.

Miriam       27.04.2024 09:39

Dostala jsem k Vánocům učebnici se slovníkem japonštiny a kochala se krásou hiragany a katakany. Tyto abecedy a pár základních slovíček se dají naučit poměrně rychle, zbytek je výrazně komplikovanější.

Je zajímavé, že Japonci mají téměř stejnou fonetickou strukturu jako čeština (až na ř pochopitelně), takže výslovnost jednotlivých slovíček je překvapivě docela snadná.

Navíc řadu slov používáme i v češtině: třeba karate, karaoke, tsunami, jíme suši a wasabi, někdy máme chuť spáchat harakiri. Na názvech Suzuki, Yamaha, Nagano můžeme demonstrovat princip japonského zápisu, jedno slabika = jeden znak, jak ekonomické a elegantní!
Ač jsem nyní vyčerpala své chabé znalosti japonštiny, zaregistrovala jsem se na konverzaci organizované českým centrem v Tokiu, kde jsme měli v malých skupinkách hovořit napůl česky, napůl japonsky o motivacích našeho studia cizího jazyka.

Na této hodině jsem potkala Tara, který pomalu a v základních frázích nicméně nesmírně kultivovanou češtinou mluvil o své fascinaci českou hudbou. Probleskne mi, ne nadarmo Dvořákovy symfonie a hlavně Janáčkovy opery dobyly svět a teď svou expresivitou okouzlují zemi Vycházejícího slunce. Taky si říkám, jak pečlivě vyslovuje a jak snadno mu rozumím, rozuměl by mi on, kdybych se osmělila říct těch pár triviálních vět? Když stále povídal a já poslouchala, dostali jsme se ke konkrétním interpretům.

Konečně. Byla jsme napjatá, který z našich velkých interpretů to bude. Bude to Janáček? Bude to Smetana? Kdo z našich velikánů stále buduje svým dílem povědomí o naší malé, na kulturu bohaté zemi?

"Kabát", ozvalo se z úst mladého Japonce Tara.
"Ještě jednou?" zeptala jsem se. Chtěla jsem si být jistá, že slyším dobře.
"Ka - bát", zopakoval mi a jeho oči se leskly láskou.
Skupina Kabát a hlavně Pepa Vojtek ho přiměli studovat český jazyk.

Večer jsem pak přemýšlela nad tím, jak někdy zápasím s motivací (poslední dobou například při studiu němčiny). A pak mi to došlo. Já nemám v němčině svého Pepu Vojtka. Nejen že ho nemám - já ho nutně potřebuju!

Každý totiž potřebuje svého Pepu Vojtka. Každý jazyk musí mít svého Pepu Vojtka.